SISTEMATIKA IMPLEMENTASI INOVATIF TERHADAP PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA MAHASISWA

Risa Novita, Slamet Widodo

Abstract


Pancasila education is a learning material that is implemented in the form of a theoretical explanation. Not a few students are bored and bored with the repetition of the theory conveyed since sitting in school until college. This is what makes the research objective to find out the systematic implementation of innovative implementation of Pancasila education for students, so that Pancasila education can internalize Pancasila values in students. This study uses a literature review method by collecting and analyzing data from sources of journal articles and the like. The result of this study is that there are problems when learning Pancasila education makes the learning competency not achieved. So there needs to be a systematic implementation of innovative implementation of Pancasila education learning. This will work well if there is a synergistic collaboration between the head dean, lecturers, students and residents in the campus environment. The head of the dean together with the lecturers collaborated to develop a teaching systematic and syllabus for learning Pancasila education. Then, the lecturer prepares a learning implementation plan with creative and innovative objectives, media, models, and learning methods. Therefore, students take part in learning comfortably and without boredom. Likewise, the campus environment also contributes to the internalization of Pancasila values as supporters and observers of students. 


Keywords


Pancasila Education, Innovative Implementation Systematics, Students

Full Text:

PDF

References


Afrinida, R. (2021). Tantangan pendidikan pancasila.

Fadli, A., & Barata, M. A. S. (2019). Urgensitas Paradigma Dosen Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mempertegas Nasionalisme. Untirta Civic Education Journal, 3(2).

Firdausi, F. U., & Setiani, P. P. (2018). Pengembangan Modul E-Learning Berbasis Web Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Pada Mahasiswa Ikip Budi Utomo Malang. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(11), 1203-1217.

Hidayah, Y., Ulfah, N., & Suyitno, S. (2019). Analisis Pendekatan Pembelajaran Mata Kuliah Wajib Umum Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 4(1), 22-33.

Hutomo, S. (2019). Pengaruh pembelajaran kontekstual dalam mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) terhadap motivasi belajar siswa kelas X IPS SMA Negeri 2 Probolinggo (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Kuswanto, K. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar Pancasila pada Mahasiswa PPKn Universitas Jambi. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 4(2), 121-130.

Marzuki, I. (2018). PENERAPAN PENDEKATAN STUDENT ACTIVE LEARNING DALAM MATA KULIAH PENDIDIKAN PANCASILA PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN OLAHRAGA DAN KESEHATAN IKIP MATARAM. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(1), 415-419.

Masnun, M. A., & Pratama, R. N. (2020). Disharmoni dalam Pengaturan Kurikulum, Pendidikan Pancasila, dan Pendidikan Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi. Jurnal Supremasi, 9-18.

Nadeak, R. (2013). Pentingnya Team Teaching Dalam Proses Pembelajaran. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 61(2).

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila sebagai upaya membentuk karakter jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 33-41.

Putra, Z. (2018). Implementasi pendidikan Pancasila sebagai character building mahasiswa di Universitas Sembilanbelas November Kolaka. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(1), 9-13.

Putri, T. E. S. (2012). Pentingnya Pendidikan Pancasila Sebagai Materi Pembelajaran di Perguruan Tinggi (Studi Kasus Di Sekolah Tinggi Teknik Malang). Sinteks: Jurnal Teknik, 1(2).

Sawaludin, S., Muttaqin, Z., Sina, S., & Saddam, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kreatif Produktif Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Mahasiswa Melalui Lesson Study Di Program Studi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1).

Sulianti, A. (2018). Revitalisasi pendidikan pancasila dalam pembentukan life skill. Citizenship Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(2), 111-117.

Sutono, A. (2019, November). Urgensitas Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) Dalam Meningkatkan Kesadaran Kebangsaan. In Seminar Nasional Keindonesiaan (FPIPSKR) (pp. 411-419).

Sutoyo, S. (2021). Penguatan Karakter Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 109-119.

Tobing, S. M. (2019). Pemanfaatan Internet Sebagai Media Informasi Dalam Kegiatan Belajar Mengajar Pada Mata Kuliah Pendidikan Pancasila. JURNAL PEKAN: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(1), 64-73.

Wardana, D. J., Handayani, A., Rahim, A. R., Sukaris, S., & Fauziyah, N. (2021). Sosialisasi Pentingnya Nilai–Nilai Pancasila. DedikasiMU: Journal of Community Service, 3(1), 770-778.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.14.1.87-94

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Risa Novita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.