PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS WEB UNTUK MEMBANTU SISWA MEMPERSIAPKAN UJI KOMPETENSI PEMBUATAN SURIMI

Eka Alimatus Sa'diyah, Sri Handayani, Dewi Nur Azizah

Abstract


The purpose of this study is 1) to determine the feasibility of website-based learning media on the competency test material for making surimi, 2) knowing the results of students' cognitive training on the competency test material for making surimi using website-based media, 3) knowing the results of students' cognitive training on the competency test material for making surimiusing e-modules, 4) knowing the differences in the results of students' cognitive training after using website-based media with e-modules. The method used is the ADDIE model and is implemented using the Intact-Group Comparison design in class XII majoring in Agroindustry at SMK N 1 Cibadak with cognitive aspects as research factors. The results showed that the website-based learning media was declared "Very Appropriate". Then there was an increase in the results of students' cognitive training in the experimental class with an n-gain value of 0.64 and the control class with an n-gain value of 0.55. Then the results of hypothesis show that there are difference in the results of students' cognitive training in the competency test material for making surimi using website-based learning media with e-modules.


Keywords


Cognitive training results, surimi, web-based learning media

Full Text:

PDF

References


Aditya, B.S. (2016). Pengembangan Media pembelajaran Berbasis Web pada Mata Kuliah Mesin Listrik di Prodi Pendidikan Teknik Elektro Universitas Negeri Semarang. [Skripsi]. Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso dengan Model ADDIE Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal edukasi, 5(1), 19-23.

Agustiningsih, A. (2015). Video Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Dalam Rangka Mendukung Keberhasilan Penerapan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 50-58.

Ardila, C., Corebima, A. D., & Zubaidah, S. (2013). Hubungan Keterampilan Metakognitif terhadap Hasil Belajar Biologi dan Retensi Siswa Kelas X dengan Penerapan Strategi Pemberdayaan Berpikir Melalui Pertanyaan (PBMP) di SMAN 9 Malang. Online Journal of the State University of Malang, Indonesia.

Beny, B., Yani, H., & Ningrum, G. M. (2019). Evaluasi Usability Situs Web Kemenkumham Kantor Wilayah Jambi Dengan Metode Usability Test Dan System Usability Scale. RESEARCH: Journal of Computer, Information System & Technology Management, 2(1), 30-34.

Damarjati, T. (2021). Uji Kompetensi Keahlian Tahun Pelajaran 2020/2021. [Online]. Diakses melalui smk.kemdikbud.go.id pada 16/3/2021.

Fitriani, D., & Ifdil, I. (2018). Peran Konselor dalam Meningkatkan Daya Ingat Belajar Siswa. SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 3(1), 24-28.

Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video sebagai Media Pembelajaran untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran Dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102).

Hartono, E. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMPN 1 Bantul. [Skripsi]. UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Hermansyah, H., & Aras, I. (2019). Teori Elaborasi sebagai Strategi Pengorganisasian Isi Materi Pembelajaran Matematika. Mathematic Education and Aplication Journal (META), 1(1), 26-36.

Hidayati, A. S., Adi, E. P., & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Gaya Kelas IV di SDN Sukoiber 1 Jombang. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran): Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 6(1), 45-50.

Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166-182.

Kinanti, L. P., & Sudirman, S. (2017). Analisis Kelayakan Isi Materi dari Komponen Materi Pendukung Pembelajaran dalam Buku Teks Mata Pelajaran Sosiologi Kelas XI SMA Negeri di Kota Bandung. SOSIETAS, 7(1), 341-345.

Kurniawan, B. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Web di MAN 3 Malang. [Skripsi]. UIN Maulana Malik Ibrahim, Malang.

Kurniawan, F. A. (2017). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Web terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri Paguyangan pada Mata Pelajaran Fisika Pokok Bahasan Suhu dan Kalor. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 6(1), 1-7.

Kusuma, A. D., & Pribadi, J. D. (2018). Pembuatan Website Dengan Menggunakan Aplikasi Wix Sebagai Media Promosi Pada Home Industry Tiga Saudara Plastik Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 3(1), 298-303.

Listya, A. (2019). Konsep dan Pengunaan Warna dalam Infografis. Jurnal Desain, 6(01), 10-19.

Pradita, M. R. (2018). Kelayakan Isi dan Bahasa Buku Ajar Bahasa Indonesia Sekolah Menengah Pertama Kelas VIII Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017 Penerbit Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Doctoral dissertation, UNIMED).

Pramono, S., & Munandar, J. M. (2017). Kepuasan dan Loyalitas Siswa dan Orang Tua terhadap Penggunaan Layanan Online Berdasarkan Kualitas Pelayanan dan Kualitas Tampilan Laman (Web) di SMK Negeri 1 Kota Bogor. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 8(1), 43-59.

Pratiwi, H. A., Hilaliyah, H., & Agustin, Y. (2015). Kajian Surat Dinas di SMKN 138 Cakung Jakarta Timur (Ditinjau dari Aspek Bentuk dan Bahasa Surat). DEIKSIS, 6(03), 189-194.

Priyambodo, E., Wiyarsi, A., & Permanasari, L. (2012). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 42(2), 99-109.

Purnanto, A. W., & Mustadi, A. (2016). Analisis Kelayakan Bahasa dalam Buku Teks Tema 1 Kelas I Sekolah Dasar Kurikulum 2013. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 102-111.

Rubin, J., & Chisnell, D. (2008). How To Plan, Design, and Conduct Effective Tests. Handbook of usability testing, 17(2), 348.

Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Abad 21. Bandung: Alfabeta.

Saifuddin, M. F. (2018). E-learning dalam Persepsi Mahasiswa. Jurnal Varidika, 29(2), 102-109.

Samala, A. D., Fajri, B. R., & Ranuharja, F. (2019). Desain dan Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Menggunakan Moodle Mobile App. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 12(2), 13-20.

Sari, H. V., & Suswanto, H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Komputer Jaringan Dasar Program Keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 1008-1016.

Soejono, A. W., Setyanto, A., & Sofyan, A. F. (2018). Evaluasi Usability Website UNRIYO Menggunakan System Usability Scale (Studi Kasus: Website UNRIYO). Respati, 13(1), 29-37.

Suartama, I. K. (2010). Pengembangan Mutimedia untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(3), 253-262.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV.

Susilo, M. J. (2015). Analisis Kualitas Media Pembelajaran Insektarium dan Herbarium untuk Mata Pelajaran Biologi Sekolah Menengah. Jurnal bioedukatika, 3(1), 10-15.

Syahrul, Y. (2019). Penerapan Design Thinking Pada Media Komunikasi Visual Pengenalan Kehidupan Kampus Bagi Mahasiswa Baru Stmik Palcomtech Dan Politeknik Palcomtech. Jurnal Bahasa Rupa, 2(2), 109-117.

Utoyo, A. W. (2020). Analisis Komunikasi Visual Pada Poster Sebagai Media Komunikasi Mendorong Jarak Sosial Di Jakarta Saat Epidemi Covid 19. LUGAS Jurnal Komunikasi, 4(1), 35-42.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.13.1.13-31

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Eka Alimatus Sa'diyah, Sri Handayani, Dewi Nur Azizah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.