PENGEMBANGAN E-MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS FLIPBOOK PADA KOMPETENSI DASAR MENERAPKAN TEKNIK KERJA ASEPTIS DI SMKN 1 KUNINGAN

Maudina Nuraisya Rahmayanti

Abstract


The aim of this research was to determine the feasibility of a flipbook-based e-module on the Basic Competence of Applying Aseptic Work Techniques and determine the learning outcomes of students after using a flipbook-based e-module on the Basic Competence of Applying Aseptic Work Techniques at SMKN 1 Kuningan. The development of this flipbook-based e-module uses the ADDIE development model. The sampling technique used in this research is purposive sampling. The research design used at the implementation stage was One group pre-test post-test. Based on the results of the pre-test and post-test, it was found that there was an increase in learning outcomes from the "needs guidance" category to the "enough" category. The results showed that the flipbook-based e-module developed was declared "very feasible" by media experts, material experts and linguists. Based on the results of the study, there was an increase in learning outcomes for students as seen by the N-Gain test which was in the "medium" category and the paired sample t-test hypothesis test which showed that there was a significant increase in student learning outcomes after learning using e-modules. flipbook-based learning on basic competencies applying aseptic work techniques.


Keywords


Aseptic work techniques, e-modules, flipbook

Full Text:

PDF

References


Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas. (2018). Tips dan Trik Penyusunan E-Modul. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Ghaffur, T. A. (2017). Analisis Kualitas Sistem Informasi Kegiatan Sekolah Berbasis Mobile Web Di Smk Negeri 2 Yogyakarta. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(1), 94-101.

Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015). Pengembangan media pembelajaran flipbook fisika untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) (Vol. 4, pp. SNF2015-II).

Kemendikbud. (2016). Panduan Penilaian untuk Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2017). Panduan Praktis Penyusunan E-Modul. Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurniawan, C & Kuswandi, D. (2021). Pengembangan E-Modul Sebagai Media Literasi Digital Pada Pembelajaran Abad 21. Malang: Academia Publication.

Miftah, M. (2013). Fungsi, dan peran media pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan belajar siswa. Jurnal kwangsan, 1(2), 95.

Muhid, A. (2019). Analisis Statistik 5 Langkah Praktis Analisis Statistik dengan SPSS for Windows. Sidoarjo: Zifatma Jawara.

Nugraha, S. (2013). Penguasaan Komputer Pedagogik Mahasiswa Calon Guru Dalam Pelaksanaan Program Pengalaman Lapangan (PPL). (Skripsi). Universitas Pendidikan Indonesia.

Oktaviani, M. A., & Notobroto, H. B. (2014). Perbandingan tingkat konsistensi normalitas distribusi metode kolmogorov-smirnov, lilliefors, shapiro-wilk, dan skewness-kurtosis. Jurnal Biometrika dan Kependudukan, 3(2), 127-135.

Oktaviani, L., Lestari, Y. T., & Khadaffi, Y. (2021). PKM Peningkatan Pemahaman Guru Mengenai Penelitian Tindakan Kelas Dan Kualitatif Di MAN 1 Pesawaran. Jurnal WIDYA LAKSMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 98-103.

Pribadi, B. (2014). Desain dan Pengembangan Program Pelatihan Berbasis Kompetensi Implementasi Model ADDIE. Jakarta: Prenada Media Grup.

Putra, S. (2014). Analisis Kualitas Layanan Website BTKP-DIY Menggunakan Metode Webqual 4.0. Jurnal Jarkom, 1(2).

Rahman, A., & Nasryah, C. (2019). Evaluasi Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Rukminingsih., Adnan., Latief. (2020). Metode Penelitian Pendidikan: Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Utama.

Sa'adiyah. K (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Digital Flipbook untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh di SMA. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1298-1308.

Solihudin, T. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Web Untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis dan Dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 2(3), 51-61.

Sriwahyuni., Risdianto., Johan. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip PDF Professional Pada Materi Alat-alat Optik di SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145-152.

Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.14.1.34-47

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Maudina Nuraisya Rahmayanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.