PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI BERBASIS ETNOPEDAGOGI TEMA 8 SUBTEMA 1 DI KELAS V SD NEGERI 2 PLIKEN

Hidayatul Ngilmiah, Aji Heru Muslim

Abstract


A teacher can create a learning process so that there is reciprocal interection between teachers and stundents and become more effective and efficient by using learning media. One of the learning media innovations that are fun and educational for use in learning is the ethnopedagogy-based monopoly media. This study to develop learning media, test the feasibility of the media and find out the responses of teacher and students. This study uses the ADDIE model research and development (R & D) research method in Robert Maribe Branch (2009). The results of the validation of monopoly learning media products based on ethnopedagogy in this study obtained an average score of 86% including very valid criteria. The results of the teacher’s and stundents’ responses received a positive response with the acquisition of an average score of the teacher responses, which was 87% including very goog criteria and the average score of student responses was 95% including very interesting criteria. Based on the analysis of validator questionnaires, teacher and student responses, the ethnopedagogy-based monopoly learning media on theme 8 sub-theme 1 has met the criteria for use in the classroom learning process. 

Keywords


Learning Media, Ethnopedagogy-based Monopoly, Theme 8 Sub-theme 1.

Full Text:

PDF

References


Alwasilah, A. C. (2009). Etnopedagogi: Landasan Praktik Pendidikan dan Pendidikan Guru. Bandung: Kiblat Buku Utama.

Aji Heru Muslim & Supriatna. (2016), Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pkn Model Cooperative Tipe Tgt Berbasis Atong Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2): 1-14.

Arikunto Suharsimi. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arief S, Sadiman. (2014). Media Pendidikan. Jakarta: CV. Rajawali.

Arikunto Suharsimi. (2015). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press

Ayatullah Muhammadin Al Fath & Aji Heru Muslim, (2022), Penggunaan media KGW (karton gambar wayang) pada pembelajaran tematik di SDN Pendem II Sragen. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(1): 1-13

Dwi, A., dkk. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli pada Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas IV SD. Jurnal Pijar MIPA, (16), (2): 170-175.

Faisal, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Matematika Berbasis Unsur Budaya dan Kearifan Lokal Daerah Jambi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin.

Fitriyawani. (2013). Penggunaan Media Permainan Monopoli Melalui Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, (13), (2): 223-239.

Hafid, Anwar. (2015). An Analysis of Kalosora Function as Ethnopedagogy Media in Nation Character Building In Shoutheast Sulawesi. International Research Journal of Emerging Trends in Multiciplinary, (2),(1): 47-58.

Husna, Hanna Nurul. (2009). Implementasi Permainan Monopoli. Jurnal Pendidikan, (17), (1): 69-76.

Ika, M. (2021). Pengembangan Video Animasi Menggunakan Animaker Berbasis Model Pembelajaran Delikan dan Contoh Penggunaan Kalkulator pada Materi Keliling dan Luas Bangun Datar di Kelas IV SD UMP. Purowokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.

Insyiroh, I. M., Hariani, E. P., & Mubaroq, S. (2020). Pendidikan Berbasis Kearifan Lokal sebagai Menghadapi Kesenjangan Digital dalam Kebijakan Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi di Indonesia, Indonesian Journal of Social Development, (1), (1): 51-72.

Magta, M. (2013). Konsep pendidikan Ki Hajar Dewantara pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 221–232.

Masykur, R., dkk. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Flash. Al-jabar: jurnal pendidikan matematika, (8), (2): 177-186.

Maulidta, H., & Sukartiningsih, W. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash untuk Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas III SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(5), 684

Mulyana, Deddy. (2005). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung, Remaja Rosdakarya

Nasution. (2013). Berbagai Pendekatan dalam proses belajar mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara

Nur Isnaini, A. (2016). Pengembangan media pembelajaran monopoli untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Penelitian dan Pengembangan, (5): 35-40.

Nurisma, I. (2020). Etnopedagogi di Sekolah Dasar. Ponorogo: Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, (3), (1): 171-187

Oktavianti, R., & Wiyanto, A. (2014). Pengembangan media gayanghetum (Gambar wayang hewan dan tumbuhan) dalam pembelajaran tematik terintegerasi kelas 5 SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 65–70.

Ragil Restuningtyas, Aji Heru Muslim, Sony Irianto, (2019), Pengembangan Bahan Ajar Scrapbook Berbasis Model Problem Based Learning. Jurnal Elementaria Edukasia, 2(2): 1-4.

Reffiane, F., & Mazidati, I. (2016). Implementasi pengembangan media wayang kerton pada tema kegiatan sehari-hari. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 163–170.

Romadhon, M., dkk. (2020). Pengembangan Media Monopoly Game pada Pembelajaran Sains Berbasis Kearifan Lokal Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, (4), (4): 1246-1256.

Rustam. (2014). Kajian Kearifan Lokal untuk Membangun Karakter, Jakarta: Ciputat.

Sanjaya, Wina. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Siskawati, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli untuk Meningkatkan Minat Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar, Jurnal of Social Studies, (4), (1): 72-80.

Suryana, S. (2020). Permasalahan mutu pendidikan dalam perspektif pembangunan pendidikan. Edukasi, 14(1).

Sularso. (2016). Revitalisasi Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, (2), (1): 73-79.

Surya, Priadi. (2011). Kepemimpinan Etnopedagogi di Sekolah. Jurnal Ilmiah Dinamika, Universitas Negeri Yogyakarta, (1), (6): 85-100.

Ulfaeni, S., dkk. (2017). Pengembangan Media Monergi (Monopoli Energi) untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Siswa SD. Profesi Pendidikan Dasar, (4), (2): 136-144.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.14.1.15-33

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Hidayatul Ngilmiah, Hidayatul Ngilmiah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.