PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS STEM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI LIMBAH HASIL HEWANI

Destie Monikha Austriya Umbara

Abstract


The number of students who are able to achieve the Graduation Criteria in the subject of animal product processing production is only 22.5%. Problems regarding the limited facilities and completeness of the material caused the delivery of the material to be hampered. Through STEM-based e-modules, it can provide broader material and provide an overview between the material and the real world so that it is easier to understand. The purpose of this study was to determine the feasibility of STEM-based e-modules through expert validation and see if there were differences in learning outcomes between the control and experimental classes. The control class used PowerPoint as a learning resource and the experimental class used STEM-based e-modules. The development is carried out on the basic competence of analyzing waste from animal production. The research method used is ADDIE and Quasi-experimental. The sample consisted of 25 students of SMK majoring in Agribusiness Processing of Agricultural Products. Based on the results of the validation on the development of e-modules, the category "very feasible". In the application, there were differences in learning outcomes between the control and experimental classes. The experimental class got an average N-Gain score higher than the control class.

Keywords


STEM, Learning Outcomes, E-modules, PowerPoint

Full Text:

PDF

References


Am, S. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Atma, Y. (2016). Pemanfaatan limbah ikan sebagai sumber alternatif produksi gelatin dan peptida bioaktif. Prosiding Semnastek.

GoetheJ.W.V. (1840). Theory of Colour. John Murray.

Hardianti, T., Pohan, L. A., & Maulina, J. (2020). Bahan ajar berbasis saintifik: Pengaruhnya pada kemampuan berpikir kritis dan keterampilan proses sains siswa SMP An-Nizam. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(1), 81–92.

Itten, J. (n.d.). Dan Birren, F., 2003, The Elements of Color. New York: John Wiley & Son, Inc.

Kompri, M. P. I. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif guru dan siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musahrain, M., Suryani, N., & Suharno, S. (2017). Pengaplikasian mobile learning sebagai media dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Nita, S. (2020). Pengaruh Pemberian Motivasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VIII di SMP 2 Jati Kudus. IAIN KUDUS.

Novitasari, L., & Leonard, L. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Osman, O. (2009). Microsoft Power Point untuk Pemula. Niaga Swadaya.

PRASADI, A. H. (2020). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, MATHEMATICS) DAN KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS IV SD. Universitas Negeri Semarang.

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: DIVA press.

Purnomo, H. C. (2009). Modul Pengembangan ICT. Citra Medika.

Putri, L. F. S., & Mahendra, I. (2017). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penerimaan Dan Penggunaan Aplikasi Go-Jek Menggunakan Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT). Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 13(1), 136–144.

Rada, R. (2001). Understanding virtual universities. Intellect Books.

Rusman, D. K., & Riyana, C. (2011). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Rajawali Pers.

Rusman, M. P., & Cepi, R. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sadiah, N., Nurani, A. S., & Patriasih, R. (n.d.). ANALISIS MULTIMEDIA POWERPOINT PADA SEMINAR TUGAS AKHIR MAHASISWA PENDIDIKAN TATA BOGA ANGKATAN 2010. Media Pendidikan, Gizi, Dan Kuliner, 5(1).

Sari, E., & Martala, S. (2014). Laporan Penelitian. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universtas Lancang Kuning Pekanbaru. Tidak Di Terbitkan Analisis Kualitas Air Lindi Tempat Pembuangan Akhir (TPA) Muara Fajar Dan Pengaruhnya Terhadap Air Tanah.

Sari, K. W., Saputro, S., & Hastuti, B. (2014). Pengembangan game edukasi kimia berbasis role playing game (RPG) pada materi struktur atom sebagai media pembelajaran mandiri untuk siswa kelas X SMA di kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(2), 96–104.

Slameto. (1988). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Sofyatiningrum, E. (2001). Pengaruh Umpan Balik Guru Terhadap Siswa dalam Meningkatkan Prestasi Belajar di SLTP Muhammadiyah 22 Pamulang (studi kasus). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan No.

Syahirah, M., Anwar, L., & Holiwarni, B. (2020). Pengembangan Modul Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Pada Pokok Bahasan Elektrokimia. Jurnal Pijar MIPA, 15(4), 317–324.

Valle, A., Cabanach, R. G., Núnez, J. C., González-Pienda, J., Rodríguez, S., & Pineiro, I. (2003). Cognitive, motivational, and volitional dimensions of learning: An empirical test of a hypothetical model. Research in Higher Education, 44(5), 557–580.

Widyaharti, M. S., Trapsilasiwi, D., & Fatahillah, A. (2015). Analisis buku siswa Matematika kurikulum 2013 untuk kelas X berdasarkan rumusan kurikulum 2013. Kadikma, 6(2).

Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi pembelajaran. Prenada Media.

Am, S. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Atma, Y. (2016). Pemanfaatan limbah ikan sebagai sumber alternatif produksi gelatin dan peptida bioaktif. Prosiding Semnastek.

GoetheJ.W.V. (1840). Theory of Colour. John Murray.

Hardianti, T., Pohan, L. A., & Maulina, J. (2020). Bahan ajar berbasis saintifik: Pengaruhnya pada kemampuan berpikir kritis dan keterampilan proses sains siswa SMP An-Nizam. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(1), 81–92.

Itten, J. (n.d.). Dan Birren, F., 2003, The Elements of Color. New York: John Wiley & Son, Inc.

Kompri, M. P. I. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif guru dan siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musahrain, M., Suryani, N., & Suharno, S. (2017). Pengaplikasian mobile learning sebagai media dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan.

Nita, S. (2020). Pengaruh Pemberian Motivasi terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VIII di SMP 2 Jati Kudus. IAIN KUDUS.

Novitasari, L., & Leonard, L. (2017). Pengaruh Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Osman, O. (2009). Microsoft Power Point untuk Pemula. Niaga Swadaya.

PRASADI, A. H. (2020). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK BERBASIS STEM (SCIENCE, TECHNOLOGY, ENGINEERING, MATHEMATICS) DAN KEARIFAN LOKAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK KELAS IV SD. Universitas Negeri Semarang.

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: DIVA press.

Purnomo, H. C. (2009). Modul Pengembangan ICT. Citra Medika.

Putri, L. F. S., & Mahendra, I. (2017). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penerimaan Dan Penggunaan Aplikasi Go-Jek Menggunakan Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT). Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 13(1), 136–144.

Rada, R. (2001). Understanding virtual universities. Intellect Books.

Rusman, D. K., & Riyana, C. (2011). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Bandung: Rajawali Pers.

Rusman, M. P., & Cepi, R. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.

Sadiah, N., Nurani, A. S., & Patriasih, R. (n.d.). ANALISIS MULTIMEDIA POWERPOINT PADA SEMINAR TUGAS AKHIR MAHASISWA PENDIDIKAN TATA BOGA ANGKATAN 2010. Media Pendidikan, Gizi, Dan Kuliner, 5(1).

Sari, E., & Martala, S. (2014). Laporan Penelitian. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universtas Lancang Kuning Pekanbaru. Tidak Di Terbitkan Analisis Kualitas Air Lindi Tempat Pembuangan Akhir (TPA) Muara Fajar Dan Pengaruhnya Terhadap Air Tanah.

Sari, K. W., Saputro, S., & Hastuti, B. (2014). Pengembangan game edukasi kimia berbasis role playing game (RPG) pada materi struktur atom sebagai media pembelajaran mandiri untuk siswa kelas X SMA di kabupaten Purworejo. Jurnal Pendidikan Kimia, 3(2), 96–104.

Slameto. (1988). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Bina Aksara.

Sofyatiningrum, E. (2001). Pengaruh Umpan Balik Guru Terhadap Siswa dalam Meningkatkan Prestasi Belajar di SLTP Muhammadiyah 22 Pamulang (studi kasus). Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan No.

Syahirah, M., Anwar, L., & Holiwarni, B. (2020). Pengembangan Modul Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) Pada Pokok Bahasan Elektrokimia. Jurnal Pijar MIPA, 15(4), 317–324.

Valle, A., Cabanach, R. G., Núnez, J. C., González-Pienda, J., Rodríguez, S., & Pineiro, I. (2003). Cognitive, motivational, and volitional dimensions of learning: An empirical test of a hypothetical model. Research in Higher Education, 44(5), 557–580.

Widyaharti, M. S., Trapsilasiwi, D., & Fatahillah, A. (2015). Analisis buku siswa Matematika kurikulum 2013 untuk kelas X berdasarkan rumusan kurikulum 2013. Kadikma, 6(2).

Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi pembelajaran. Prenada Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.31258/jp.13.1.32-50

Refbacks



Copyright (c) 2022 Destie Monikha Austriya Umbara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.